سگ سرابی بزرگترین و قویترین سگ منطقه

سگ سرابی بزرگترین و قویترین سگ منطقه

سگ سرابی بزرگترین و قویترین سگ منطقه

در ایران سگ های گله بسیار مقاوم و نابی داریم از جمله سگ قهدریجان اصفهان، سگ تایبادی خراسانی، سگ شاهسوندی مازندرانی سگ ریشی سگ پژدر کردستان و چندین نژاد دیگر محلی. همچنان سگ سرابی میتوان گفت جزو برترین ها می باشد. سگ نژاد Sarabi یا سگ سرابی، با اصالت سرابی از شهرستان های آذربایجان شرقی است.

یک سگ غول پیکر با استخوان‌های بسیار درشت و بسیار سنگین وزن است. استخوان‌های این سگ به خصوص استخوان‌ها در ناحیه پا بسیار بزرگ و درشت هستند به همین دلیل سگ سرابی معمولا پاهایی سنگین دارد. این سگ قدی متوسط رو به بلند دارد. سر این سگ بسیار بزرگ و تا حدی ترسناک جلوه می‌کند.
البته این سگ بسیار می تواند با اخلاق صبور و آرام نیز باشد. بستگی به محیطی که بزرگ می شود و پرورش می یابد می تواند این سگ خلق و خوی متفاوتی داشته باشد. اما همچنان در نگهبانی و گله داری سگ سرابی بدون ترس و بین عشق بازان سگ بدون دنده عقب خوانده و محسوب می شود.
پوست این سگ یکی از ویژگی های آن محسوب می شود چرا که ضخیم بوده و بیشتر حیوانات در حین درگیری از جمله گرگ به آسانی نمی تواند آن را مجروح یا بشکافد. لب‌های بالا بزرگ و آویزان هستند و پوزه این سگ بر خلاف جثه‌اش کوچک و ظریف است. چشم‌ها رنگی می‌باشند ولی معمولا رنگی تیره دارند و ریز و زیبا هستند.
سگ سرابی قوی
رنگ بیشتر انواع سگ سرابی تیره می‌باشد ولی برخی از آن‌ها سفید یا روشن نیز هستند. معمولا دمی ضخیم و بلند دارند که یک پیچ ساده در آن مشاهده می‌شود. این سگ ها در شرایط بد و سخت آب و هوایی به راحتی زندگی می کنند. سگ های سراب مو کوتاه بیشتر برای آب و هوای گرمسیر تر مناسب می باشد و سراب های مو بلند بیشتر برای مناطق سردسیر مناسبند.
پوست این نژاد به نحوی است که در آفتاب سخت تابستان و سرمای زمستان به خوبی دوام می‌آورد و دمای بدن را تنظیم می‌کند. چهره سگ سرابی طوری است که گویا ماسکی بر روی صورت دارد به طوری که در ناحیه چشم‌ها و پوزه رنگ خاصی دارد.
در قسمت پا‌ها و گردن نسبت به سایر قسمت‌های بدن موهای بیشتری مشاهده می‌شود. بدن این سگ بیشتر عضله ای بوده و کمتر چربی در آن دیده می شود.

    • طول عمر متوسط : ۱۲ تا ۱۵ سال
    • قد : ۷۰ تا ۹۰ سانتی متر (نر) ۶۵تا ۸۰ سانتی متر (ماده)
    • وزن : ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم (نر) ۳۵ تا ۶۰ (ماده)
    • سگ گله سرابی
    • ورزش و فعالیت
پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
نژاد سگ پودل؛ باهوش‌ترین، بااستعداد‌ترین و خوش اخلاق‌ترین سگ‌!

سگ سرابی سگی پر انرژی بوده و باید در طول روز انرژی خود را خالی کند . این سگ به سختی حیوان خانگی می شود. اگر این اتفاق نیوفتد سگ سرابی شما بی قرار خواهد شد و نخواهد توانست انرژی درونی خود را فعال نگه دارد. چون راه رفتن و فعالیت بدنی در خوی این سگ می باشد. بنابراین این سگ مناسب باغ و مزرعه ها می باشد. یا ویلا و حیاط های بزرگ.
و کار اول این سگ گله داری می باشد. البته سگ ها با آموزش های متفاوت کاربرد متفاوتی می گیرند. این سگ، سگ سرابی مقاومت بالا و سرعت متوسط رو به بالا دارد. و در نبرد های چالشی بسیار سگی با پشتکار می باشد.
در هنگام پیاده روی سگ باید در کنار یا پشت سر صاحب خود قرار بگیرد تا رهبر و صاحب خود را شناخته و از دستورات او پیروی کند. برای آموزش پیاده روی با سگ خود و فعالیت آن ها بهتر است مطلب آموزش سگ “نیپت” را مطالعه کنید.

سگ سرابی ذات قدیم مو بلند
خلق و خوی سگ سرابی
استقامت بالا در آب و هوای بد
قابلیت استفاده در گله داری
جنگ جو با گرگ
پر قدرت سرحال
نترس
دیدبان و نگهبان عالی
هوشیار
وفادار به صاحب
این نژاد جزو نژاد هایی می باشد که از نظر قدرت بدنی و استقامت با تمامی سگ های دنیا قابل مقایسه می باشد چه بسا از تمامی نژاد های دنیا برتری دارد.
نحوه نگهداری از سگ سرابی
نگهداری از سگ های سرابی نیز دارای شرایط خاص خود می باشد. با توجه به جثه بزرگ و همچنین خصلت مبارز بودن این نژاد، برای نگهداری در آپارتمان و منزل مناسب نیستند. آن ها به فضای بزرگی نیاز دارند تا فعالیت داشته باشند. بنابراین اگر صاحب یک ویلای بزرگ هستید، می توانید روی این سگ به عنوان یک نگهبان جسور و بی باک حساب ویژه ای باز کنید.
البته بهتر است یک برنامه پیاده روی و ورزش و همچنین بازی و تحرک روزانه و منظم برای سگ سرابی داشته باشید تا بتواند انرژی درونی خود را آزاد کند. تمامی سگ ها به راه رفتن و بازی گوشی علاقه خاصی دارند؛ به همین دلیل بهتر است از سگ ها (به خصوص این نژاد) در محیط آزاد و باز نگهداری کرد.
تغذیه نژاد این سگ
یکی از پارامترهای بسیار مهم در نگهداری از این سگ تغذیه درست و سالم است. سگ گله ایرانی سرابی از مواد غذایی بسیاری می‌تواند تغذیه کند ولی برای این که عضلات و استخوان‌های این سگ به درستی رشد کنند و کارایی درستی داشته باشند می‌بایست غذای کافی و با کیفیت عالی مصرف کنند. کلسیم و پروتئین لازم روزانه این سگ باید تامین شود. غذای خشک سگ با مواد غنی شده می تواند گزینه مناسبی نیز باشد.
به دلیل این که جثه بسیار سنگینی دارند نیز می‌بایست از لحاظ چاقی مدام تحت کنترل باشد تا دچار اضافه وزن نشود. سگ‌هایی که فعالیت بدنی زیاد دارند به غذای بیشتر نیاز دارند و یا این که سگ‌هایی که عقیم می‌باشند و یا سن بالا دارند کالری کمتری نیاز خواهند داشت. اگر به سگتان پای مرغ می دهید حتماً ناخن های پای مرغ را بگیرید و هرچه توله ی شما بزرگتر شود باید حجم این غذاها را بیشتر کنید.
سگ سرابی سیاه
سگ های سرابی که وزنی بیشتر از ۳۰ کیلوگرم دارند روزانه در حدودل ۱۵۰۴ کیلو کالری نیاز خواهند داشت. رژیم اصلی آن ها گوشت، حبوبات و میوه جات است که در کنار هم یک تغذیه سالم و با کیفیت را برایش رقم می‌زند. در بسیاری از غذاهای آماده سگ از مکمل‌ها مانند گلوکوزامین استفاده می‌شود که بیشتر جهت رشد سگ کاربرد دارد.
بیماری های شایع
سگ سرابی از عضلات و بدنی بسیار قوی سود می برد که این نژاد را در دسته سالمترین حیوانات قرار می دهد. اما در مواردی بیماری دیسپلازی هیپ گزارش شده است. سگ سرابی از نظر بیماری سگی کاملا مقاوم است، در سگ های پیر بدلیل وزن زیاد آنها مشکل بیماری مفصل و رماتیسم و در سگ های ماده به دلیل بزرگ بودن توله ها به ندرت، سخت زائی دیده شده است.
درمان قطعی دیسپلازی بستگی به شدت وخیم بودن اوضاع سگ شما دارد. در مواردی که مشکل زیاد جدی نباشد تغییر سبک زندگی سگ می تواند مشکل را حل کند.
مثلاً تغییر رژیم غذایی، مکمل‌های غذایی، کاهش وزن، داروهای ضد التهاب و ورزش‌های مناسب می تواند راهگشا باشد اما در مواردی که مشکل سگ جدی تر می شود ه ممکن است جراحی و عوض کردن لگن به طور کلی نیاز باشد.
وضعیت این سگ
این سگ متاسفانه در کشمکش ها و مشکلات روابط بین المللی سال های اخیر ایران از ثبت رسمی بی نصیب مانده است؛ اگر چه نژاد سرابی نژادی تاریخی و باستانی می باشد. بسیاری از محققین با آزمایشات نیز به این داده ها رسیده اند که این سگ از زمان هخامنشیان مورد توجه بوده و حتی اسکندر مقدونی خاطراتی با سگ های سرابیش که از ایران به یغما برده اند؛ دارد که قابل خواندن می باشند.
اکنون به کمک آی کی سی، کنل کلاب ایران همکاران محترم گروه چارپا، با ساخت و جمع آوری اطلاعات و محتوا سعی دارند این سگ را در جهان ثبت نمایند. امید است هر چه زودتر به این دستاورد ارزشمند برسیم. سگ سرابی ریشه بیشتر سگ های غول پیکر منطقه و جهان می باشد. امید است بعد از ثبت بتوان با مدارک علمی این ارزش را در جهان شناخته شده جلوه داد.
دانستنی های استاندارد در خصوص سگ سرابی
در فدراسیون جهانی سگ از سگ های گله و محافظ تحت عنوان ماستیف نام برده می شود که اکثر آنها در تقسیم بندی FCI در گروه 2 قرار دارند. ماستیف ها در سراسر دنیا معمولا با پسوند اسامی منطقه ای و فنوتیپ های متفاوت حضور دارند.
چند نژاد از مشهورترین آن ها در دنیا عبارتند از بول ماستیف، ناپولیتن ماستیف، تیبیتن ماستیف و…
در محدوده پرشین (ایران قدیم) نیز ماستیف هایی از زمان های دور وجود داشته اند که از جمله می توان از ماستیف قفقازی، ماستیف گله آسیای میانه که بارزترین آنها آلابای است و ماستیف آناتولین یا کانگال نام برد.
سگ اصیل ایرانی گله سراب
زیرشاخه منطقه ای دیگر در دنیا، کشور خودمان یعنی ایران کنونی است که در آن بارزترین ماستیف های موجود عبارتند از:
ماستیف سرابی، ماستیف پژدری ، ماستیف گله ایرانی شامل(ماستیف قهدریجانی، ماستیف تایبادی و ماستیف افغانی که خواستگاه آن مناطق مرزی ایران و افغانستان است) که برخی از مردم تحت عنوان سگ افغانی می شناسند ولی در اصل این سگ در مناطق مرزی فوق بین دو کشور مشترک است.
بنابراین سگ سرابی که یکی از کارآمدترین نژادهای ایرانی است، در اصل به لحاظ استانداردی یکی از ماستیف های ایرانی است زیرشاخه ماستیف های پرشین و آن نیز زیرشاخه ماستیف های جهانی است.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
بهترین انتخاب برای خوراک سگ‌ها

دیدگاهتان را بنویسید