راهنمایی انتخاب بهترین غذای سگ دوبرمن پینچر

راهنمایی انتخاب بهترین غذای سگ دوبرمن پینچر

بهترین غذای سگ دوبرمن پینچر

نژادی بزرگ، باجذبه و تیزهوشه و اغلب به عنوان سگ نگهبان و گارد و سگ پلیس استفاده می‌شه. غذای سگ دوبرمن باید حاوی پروتئین گوشت بالایی باشه تا انرژی این سگ فعال و پرانرژی رو تامین کنه.

در این مطلب در مورد بهترین رژیم غذایی برای سگ دوبرمن از تولگی تا بزرگسالی صحبت می‌کنیم و بعد از معرفی محصولات مختلف، برای راحتی بیشتر لینک فروش غذای سگ دوبرمن رو در اختیار شما قرار می‌دیم. در ادامه با پت پرس همراه باشید.
غذای سگ دوبرمن چیست؟
سگ های دوبرمن در قرن ۱۹ به وجود اومدن و به طرز حیرت‌انگیزی باهوش، پرانرژی و وفادار هستن. این نژاد جزء سگ‌های کار  و نگهبان حساب می‌شه و معمولا در نیروی پلیس و ارتش کار می‌کنه.

نژاد دوبرمن به رژیم غذایی ویژه‌ای نیازه داره تا به خوبی انرژی مورد نیازش رو تامین کنه. همینطور این نژاد مستعد برخی مشکلات سلامتی هست که باید در برنامه غذایی به این موارد توجه کنید؛ مثلا میزان پروتئین در غذای سگ دوبرمن نباید زیاد باشه.
همچنین هیپوگلیسمی یا افت قند خون هم در دوبرمن‌ها شایع هست و نیاز به مواد غذایی خاصی داره.
مشکل نفخ و تاثیر رژیم غذایی بر آن
نژاد دوبرمن مستعد ابتلا به مشکل اتساع معده یا همون نفخ هست. این مشکل در سگ‌ها خیلی خطرناکه و می‌تونه منجر به مشکل تنفسی و حتی مرگشون بشه.
یکی از دلایل بروز این مشکل پرخوری و سریع خوردن حجم زیادی از غذا در یک وعده است؛ بنابراین به عنوان صاحب دوبرمن وظیفه‌ ماست که مقدار غذای روزانه‌ش رو دو وعده بهش بدیم (در توله‌ها ۳-۴ وعده). همچنین از فعالیت شدید سگ نیم ساعت قبل و بعد غذا خودداری کنید.

ویژگی‌های غذای مناسب برای سگ دوبرمن
دوبرمن سگ بزرگیه و وزنش در بزرگسالی به ۴۵ کیلوگرم می‌رسه. سگ‌های دوبرمن بالغ و سالم روزانه حدود ۲۱۰۰ کالری نیاز دارن که البته این بسته به سن و خیلی فاکتورهای دیگه تغییر میکنه. نژاد دوبرمن پینچر به منابع غذایی مختلفی نیاز داره تا همیشه سالم و پرانرژی باشه.
به طور کلی بهترین رژیم غذایی و تغذیه سگ دوبرمن باید شامل موارد زیر باشه:
پروتئین: پروتئین مهم‌ترین بخش تغذیه سگ دوبرمن محسوب می‌شه. منابع پروتئینی مثل انواع گوشت سرشار از آمینواسید هستن که برای تقویت و سلامت عضلات بسیار مفیدن. در مورد اکثر سگ‌ها هرچه مقدار پروتئین بیشتر باشه بهتره؛ اما سگ دوبرمن کمی وضعیتش فرق داره.
نژاد سگ دوبرمن مستعد ابتلا به مشکلات کلیوی هست و مقدار بیش از حد پروتئین این شرایط رو بدتر می‌کنه.
به همین دلیل باید در مقدار پروتئین غذای سگ دوبرمن دقت کنید. توصیه می‌کنیم حتما در این مورد با یه دامپزشک مجرب مشورت کنید.
چربی: برخلاف شهرت بد چربی برای سلامت انسان، سگ‌ها به مقداری چربی در رژیم غذایی‌شون نیاز دارن. سگ دوبرمن در مقایسه با سگ‌های دیگه به چربی بیشتری هم نیاز داره و این چربی عمدتا به سلامت و درخشش پوست و موهای این سگ کمک می‌‌کنه.
روغن ماهی و روغن کتان از جمله روغن‌های مفید برای دوبرمن هستن؛ چون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ هستن که برای سلامت پوست سگ لازمه و به تقویت و سلامت قلبشون هم کمک می‌کنه.
کربوهیدرات: کربوهیدرات‌ها منبع غنی فیبر و انرژی هستن و حدود یک چهارم رژیم غذایی سگ باید کربوهیدرات باشه. سگ نژاد دوبرمن مستعد ابتلا به هیپوگلیسمی یا افت قند خونه؛ مشکلی که به قند خون بالا و در نهایت دیابت منجر می‌شه.
به همین دلیل کربوهیدرات موجود درغذای سگ دوبرمن باید باید از نوعی باشه که هضم و جذبش مدت زمان بیشتری طول بکشه.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
مواد و خوراکی های سمی و خطرناک برای حیوانات خانگی

بهترین غذای سگ دوبرمن پینچر

موادی مثل سیب زمینی، نخود و بسیاری از سبزیجات از جمله کربوهیدرات‌های مفید برای دوبرمن هستن. این مواد انرژی مورد نیاز سگ در طول روز رو تامین می‌کنن و در عین حال از کاهش ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنن.
ویتامین‌ها و مواد معدنی: سگ دوبرمن برای سلامت کلی و تقویت سیستم ایمنی بدنش به انواع ویتامین و مواد معدنی نیاز داره. یکی از مواد معدنی که سگ دوبرمن بهش نیاز بیشتری داره کلسیم هست و بهترین رژیم غذایی برای سگ دوبرمن باید حدود ۲% کلسیم داشته باشه.
آیا غذای خونگی برای سگ دوبرمن مناسبه؟
ممکنه خیلیها دوست داشته باشن به سگشون غذای خونگی بدن؛ ولی این نگرانی رو دارن که آیا این غذا میتونه برای سگشون کافی باشه و نیازهای تغذیه‌‌ایش رو تامین کنه؟
غذای خونگی تنها در صورتی که از ترکیبات مناسب استفاده بشه و مقدار اونا هم کاملا بالانس شده باشه می‌‌‌تونه غذای کاملی برای سگ دوبرمن باشه و حتی جایگزین غذای خشک بشه. ولی حواستون باشه که بالانس کردن ترکیبات غذا کاری بسیار تخصصیه و لازمه که حتما توسط دامپزشک انجام بشه.
در ضمن، سگها در هر مرحله از زندگیشون نیازهای تغذیه‌‌ای متفاوتی دارن و به غذای خاصی نیاز دارن. بنابراین این موضوع هم در مورد غذای خونگی باید لحاظ بشه.
خیالت راحت، ما این راهو بلدیم و دامپزشک‌‌های ما می‌‌تونن برای سگ عزیزتو برنامه غذایی اختصاصی بنویسن. کافیه مشخصات سگتون مثل نژاد، سن، وزن، میزان فعالیت و … رو به ما بدین و بعد برنامه غذایی که فقط برای سگ شما نوشته شده رو دریافت کنید.
دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی سگ شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و میتونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
بی صدا ترین سگ ها و آرام ترین نژاد سگ ها با واق کمتر

غذای مناسب برای سگ دوبرمن پینچر کدام است؟ غذای تجاری یا خانگی؟
شاید بعضی از صاحبان دوبرمن دوست داشته باشن غذای خونگی به سگشون بدن؛ اما ما این کار رو فقط در صورتی توصیه میکنیم که دستور غذا توسط دامپزشک نوشته شده باشه. چرا؟
چون غذای خانگی که شما بدون محاسبه نسبت مواد غذایی برای سگ آماده میکنید بالانس شده نیست و ممکنه همه نیازهای تغذیه‌ای سگ رو تامین نکنه و انرژی، پروتئین یا مواد غذایی دیگه به اندازه به سگ نرسه یا بیش از حد بهش برسه.
غذای خونگی در صورتی که طبق دستور غذای دامپزشک تهیه بشه و تمام ترکیباتش بالانس شده باشه کامل‌ترین غذا برای سگ دوبرمنه و می‌تونه جایگزین غذای خشک و غذای کنسروی بشه.
همونطور که در بالا دیدیم نژاد دوبرمن به مواد غذایی مختلفی نیاز داره تا همیشه سالم و سلامت باشه. پیشنهاد ما استفاده از دستور غذایی اختصاصی نوشته شده توسط دامپزشک برای سگ شماست که خیالتون رو راحت میکنه که بدن سگ بهترین غذا رو با میزان لازم دریافت میکنه.
غذای خشک برای سگ دوبرمن
خیلی از صاحبان سگ برای راحتی بیشتر تصمیم میگیرن غذای تجاری به سگشون بدن. غذای خشک ماندگاری بالاتر و نگهداری آسانتری داره و از نظر مقدار پروتئین، مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی بالانس شده است. همچنین جویدن غذای خشک از ایجاد جرم دندان جلوگیری می‌کنه و هضم راحتی هم داره. برای اطلاعات بیشتر مطلب راهنمای انتخاب غذای خشک سگ خارجی و ایرانی رو بخونید.
ایراد غذاهای تجاری قیمت بالا و کم یاب بودن برندهای خارجی و معتبره.
غذای کنسروی سگ دوبرمن
کنسرو از مقدار پروتئین گوشت بیشتری تشکیل شده و به همین دلیل هم گرانتره؛ اما به محض باز شدن باید استفاده بشه و اگه همش به سگتون کنسرو بدید در دراز مدت باعث ایجاد جرم دندان و بوی بد دهان و مدفوع سگ می‌شه. مطلب راهنمای انتخاب بهترین کنسرو سگ در این مورد اطلاعات مفیدی بهتون می‌ده.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
سگ سرابی بزرگترین و قویترین سگ منطقه

رژیم غذایی توله سگ دوبرمن
غذای توله سگ دوبرمن یک ماهه تا زیر ۲ ماه
توله‌ها از بدو تولد تا سن هشت هفتگی به مادرشون نیاز دارن و باید از شیر مادر تغذیه کنن. شیر مادر به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها در سگ جلوگیری می‌کنه؛ بنابراین از خرید توله‌های زیر ۲ ماه اکیدا خودداری کنید.

تغذیه توله سگ دوبرمن ۲ ماهه تا یک سالگی

توله‌ها به سرعت در حال رشدن و به انرژی و مواد مغذی بیشتری نیاز دارن و اگه در این دوران غذای مناسب و کافی بخورن سلامتشون در سال‌های بعدی عمرشون تضمین می‌شه. غذای سگ بالغ به هیچ وجه برای توله در سنین رشد کافی نیست؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم حتما بهش غذای مخصوص توله سگ بدید.
به اعتقاد کارشناسان غذای توله سگ دوبرمن باید حداقل ۲۲% پرتئین و ۸% چربی داشته باشه. توضیه می‌کنیم مقدار غذای روزانه توله دوبرمن رو در ۳ وعده کوچکتر (صبحانه، ناهار و شام) بهش بدید.

برنامه غذایی سگ دوبرمن بالغ
دوبرمن در ۱۲ ماهگی به بلوغ می‌رسه و وقتشه که غذاشو به غذای سگ بالغ تغییر بدید. همچنین وعده غذایی سگ دوبرمن رو به ۲ بار در روز کاهش بدید.
حواستون باشه که دوبرمن‌ها بسیار فعال هستن و غذای سگ نگهبان دوبرمن باید حاوی کالری بیشتری باشه. مقدار غذای سگ دوبرمن بزرگسال با توجه به وزن و میزان فعالیتش ۲ تا ۵ فنجان غذای خشک سگ در روزه.
رژیم غذایی و تغذیه سگ دوبرمن میانسال و پیر
دوبرمن‌ها ۱۰-۱۳ سال عمر می‌کنن و در حدود ۸ سالگی به بعد وارد میانسالی و پیری می‌شن و متابولیسم و نیازشون به انرژی کمتر می‌شه. همینطور به غذایی نیاز دارن که هضم راحتتری داشته باشه و اونا رو دچار انواع حساسیت‌های غذایی نکنه. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در این دوران از غذای سگ نژاد بزرگ میانسال استفاده کنید.

غذای مورد علاقه سگ دوبرمن شما چیه؟
در این مطلب اختصاصا در مورد غذای سگ نژاد دوبرمن صحبت کردیم. راستی رژیم غذایی سگ دوبرمن شما چیه؟ چه غذایی رو از همه بیشتر دوست داره؟ به نظرتون بهترین غذا و محصول برای سگ دوبرمن چیه؟ لطفا برای ما کامنت بگذارید و نظر و تجربیات خودتون رو با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید