همه چیز درباره نگهداری و نژاد جاپانیز آکیتا

همه چیز درباره نگهداری و نژاد جاپانیز آکیتا

نژاد این سگ ژاپنی زیبا و خوش‌چهره آکیتا اینو (Akita Inu) هم ظاهری باوقار و هم شخصیتی باوقار دارد. اگر به دنبال خرید سگی هستید که پایدار، شجاع و بدون هیچ تردیدی باوفا نسبت به صاحبش باشد، سگ آکیتا بهترین سگ برایتان خواهد بود.

همه چیز درباره نگهداری و نژاد جاپانیز آکیتا

سگ‌ های آکیتا در فرهنگ ژاپن بسیار شناخته شده هستند و به دلیل ذاتشان و همچنین جایگاهشان در تاریخ این کشور، موقعیت و جایگاه ویژه‌ای دارند. خاستگاه آکیتا اینوها استان آکیتا در جزیره هونشو در ژاپن است.استان آکیتا منطقه کوهستانی ناهمواری در شمال جزیره هونشو است، جایی که دریاچه زیبا و خیره کننده تازاوا در آن قرار دارد. به نژاد اجدادی و قدیمی آکیتا اینو در زبان ژاپنی ماتاگی (Matagi) گفته می‌شود. این واژه به معنای “شکارچی باارزش” است، زیرا این نژاد توانایی بی‌نظیری در شکار دارد. این سگ‌های شجاع در گذشته برای شکار گوزن ، گراز وحشی و خرس سیاه استفاده می‌شدند.

این نژاد مخصوصاً برای داشتن ویژگی‌های وفاداری، مقاومت و ذکاوت پرورش داده شده بود و همین ویژگی‌ها چندین سال بعد از آن‌ها نژادی محبوب به عنوان سگ‌های پلیس، سگ‌های حفاظتی و همچنین سگ‌های رویدادهای رقابتی پدید آورد.باشگاه سگ‌های آمریکا (American Kennel Club) در سال 1955 این نژاد را به رسمیت شناخت.به تازگی هم داستان بسیار جالب هاچیکو (Hachiko)، سگ آکیتا اینوی وفاداری که سال‌ها در یکی از ایستگاه‌های قطار توکیو منتظر صاحب خود ماند، باعث شد که نژاد آکیتا محبوبیت بیشتری در این فرهنگ پیدا کند. مجسمه یادبود این سگ خاص هم در ایستگاه قطار شیبویا (Shibuya) در توکیو قرار دارد. از این داستان زیبا اکنون فیلمی با بازی ستاره سینما ریچارد گی‌یر (Richard Gere) تهیه شده است.
مجسمه هاچیکو در توکیو ژاپن
در سال 1931، دولت ژاپن رسماً این نژاد را به عنوان اثری ملّی معرفی کرد. پس الان باید متوجه شده باشید که چه سگ‌های خوبی هستند!

آیا سگ آکیتای آمریکایی و سگ آکیتای ژاپنی دو نوع سگ متفاوت هستند؟
از نظر فنی، در تمام دنیا، آکیتای ژاپنی و آکیتای آمریکایی را به عنوان دو نژاد مختلف دسته‌بندی می‌کنند. اما در آمریکا و کانادا، مردم آن‌ها را گونه‌هایی از یک نژاد می‌دانند.با وجودی که هنوز بحث در این مورد ادامه دارد که آیا آکیتای آمریکایی و ژاپنی نژادهای مختلفی هستند یا خیر، این قطعیت وجود دارد که این دو گونه سگ ظاهر متفاوت و حتی خلق و خویی متفاوت دارند.آکیتاهای آمریکایی بزرگ‌تر و عضلانی‌ترند، در حالی که آکیتاهای ژاپنی کوچک‌تر و در حدود 3 سانتی‌متر کوتاهتراز آکیتاهای آمریکایی هستند.میانگین وزن آکیتای آمریکایی نر حدود 52 کیلوگرم است در حالی که میانگین وزن آکیتای ژاپنی نر 45 کیلوگرم است. شکل صورت این دو نوع سگ نیز با هم متفاوت است – آکیتای ژاپنی صورت کشیده‌تر، ظریف‌تر و شبیه به گرگ دارد، در حالی که آکیتای آمریکایی صورت کوتاه‌تر و شبیه به خرس دارد.
تفاوت ظاهری آکیتای آمریکایی و آکیتای ژاپنی
ویژگی‌های ظاهری این نژاد سگ چشمگیر
برخلاف بعضی دیگر از انواع سگ‌ها، سگ‌های نژاد آکیتا ظاهر متفاوتی دارند. به طور کلی، آکیتاهای ژاپنی پوزه‌ای گرگ مانند، گوش‌های نوک‌تیز و دم پیچ خورده دارند. نکته بامزه اینجاست که دم هر آکیتا پیچ خوردگی متفاوتی با دیگری دارند، در نتیجه می‌توان آن‌ها را سگ‌هایی خاص نامید!آکیتاهای ژاپنی طیف رنگی کمی دارند؛ رنگ‌هایی مانند قرمز، حنایی، کرم، قهوه‌ای تیره راه راه و سفید یک‌دست. همه آن‌ها باید نشانه اوراجیو (Urajiro) را داشته باشند یعنی سینه، گونه‌ها و زیر دم آن‌ها سفید باشد (به این نشانه شیبا اینو هم گفته می‌شود). نشانه‌های دیگر، مثل نقاط سیاه، جزو علامت‌های نژاد آکیتای آمریکایی محسوب می‌شود.
میانگین وزن و اندازه سگ آکیتا
آکیتاها سگ‌هایی با اندازه متوسط و بزرگ هستند اما ظاهر درخشان و ناب مخصوص به خود را دارند.آکیتاهای نر حدود 61 تا 71 سانتی‌متر قد و بین 45 تا 59 کیلوگرم وزن دارند.آکیتاهای مادّه حدود 58 تا 63.5 سانتی‌متر قد و حدود 32 تا 50 کیلوگرم وزن دارند.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
معرفی کامل سگ ژرمن شپرد؛ سگ پلیس، چوپان و نگهبان

خلق و خو و شخصیت سگ آکیتا
خلق و خو و شخصیت این نژاد تقریباً خاص است – نژادی استوار، وفادار، باهوش و مستقل است. به دلیل این که کمی لجاجت و استقلال‌طلبی در سگ آکیتا وجود دارد، آموزش آن‌ها حتی برای صبورترین صاحب هم چالش برانگیز خواهد بود.اما این آموزش، پاداش بسیار خوبی در پی خواهد داشت و یک آکیتای خوب تربیت شده، شاید وفادارترین سگ در میان تمامی نژادهای دنیا باشد. اگر می‌خواهید توله نژاد آکیتا بخرید، مطمئن شوید که زمان و انرژی لازم برای تربیت آن را دارید – بعداً نگویید که بهتان نگفته بودیم!
این نژاد با داشتن یک صاحب محکم و قوی که او را برای اطاعت تربیت کند، این توانایی را دارد که به یک سگ بسیار باتربیتی تبدیل شود که وقت گذراندن با او لذت‌بخش است.نکته‌ای که در مورد خلق و خوی این نژاد باید گفت این است که متاسفانه این نژاد اغلب با آکیتاهای دیگر یا سایر سگ‌های هم‌جنس خود نمی‌تواند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشد.داشتن بیش از یک سگ آکیتای نر یا مادّه در یک خانه معمولاً در نهایت به جدالی برای اثبات برتری منجر خواهد شد که می‌تواند به جنگ و دعوای آن‌ها و بروز آسیب‌های جدی ختم شود. اگر می‌خواهید دو سگ آکیتا در خانه داشته باشید، بهتر است که یک جفت آکیتای نر و مادّه انتخاب کنید.این نژاد بزرگ و زیبا پوشش دو لایه خاص و کوتاهی روی بدن خود دارد که از یک لایه بیرونی ضخیم و یک لایه رویی نرم‌تر تشکیل شده است.
سگ آکیتاهای سفید
ویژگی آکیتاهای سفید، موهای خیره‌کننده سفید و مانند برف آن‌ها است که آن‌ها را شبیه به یک گلوله برفی کرده است. در واقع به دلیل موهای کاملاً سفید آکیتاها، زمانی آن‌ها را “سگ‌های کشورهای برفی” می‌نامیدند.
آکیتاهای مشکی
آکیتاهای مشکی با پوشش سیاه براق و نرم خود بسیار جذاب هستند. اگرچه آکیتاهای سیاه از نظر فنی با استانداردهای این نژاد مطابقت ندارند، اما سخت است که بخواهیم جذابیت ظاهری آن‌ها را انکار کنیم.
آکیتاهای راه راه
موهای آکیتاهای راه راه یا آکیتای بریندل (Brindle Akita) ترکیب خاصی از رنگ قهوه‌ای، مشکی و سفید است که قطعاً جذاب و چشمگیر به حساب می‌آیند. آکیتاهای بریندل بسیار کم‌یاب هستند، در نتیجه انتظار این را داشته باشید که برای سگ‌هایی با این پوشش مو هزینه بیشتری پرداخت کنید.
سگ آکیتای بریندل
برترین نژادهای میکس آکیتا
تعدادی سگ‌های میکس آکیتا هم وجود دارد که قطعاً به عنوان سگ‌های زینتی زیبا پرورش داده شده‌اند. در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین میکس‌های آکیتایی می‌پردازیم که تا به حال آن‌ها را دیده‌ایم.
میکس آکیتا و هاسکی
میکس آکیتا هاسکی سگی ترکیبی از بهترین‌های دو نژاد نوع اشپیتز است. این حیوان خانگی بزرگ و پرانرژی در هوای سرد زندگی می‌کند و چهره‌ای زیبا از هر دو نژاد آکیتا و هاسکی دارد.
میکس آکیتا و لابرادور
میکس آکیتا لابرادور که سگی مهربان و بسیار باهوش است، میکسی بسیار خوب است. اگر خانواده جوانی دارید، این نژاد میکس برایتان مناسب است.
میکس ژرمن شپرد، آکیتا، کرگی
یک ژرمن شپرد، یک آکیتا و یک کرگی را با هم میکس کنید، چه سگی به دست می آورید؟ بله، یک توله زیبا و منحصر به فرد! این عروسک خرسی زنده و بانمک را باید حتماً ببینید تا مطمئن شوید که جان دارد و عروسک نرم نیست. واقعاً دوست داشتنی است!
این سگ‌ها چقدر عمر می‌کنند؟
با مراقبت مناسب، فعالیت زیاد و مواد غذایی مغذی، می توانید انتظار این را داشته باشید که سگ زیبایتان بین 10 تا 15 سال عمر کند. این میزان عمر برای داشتن اوقات مهیج خیلی زیاد است!
فراموش نکنید که سگ‌های این نژاد ممکن است گاهی به آتروفی پیشرونده شبکیه و بیماری فون ویلبراند مبتلا شوند. در نتیجه حتماً سگتان را مرتب برای آزمایش چکاپ به دامپزشکی ببرید.
3 حقیقت جالب در مورد نژاد سگ آکیتا
1. آکیتاها در کشور مادری خود، ژاپن، نماد سلامتی، شادمانی و عمر طولانی هستند. به نوزادان معمولاً مجسمه‌های کوچکی از این سگ هدیه می‌دهد تا در شروع زندگیشان برای آن‌ها موفقیت به بار بیاورد.2. در قرن هفدهم میلادی، این سگ‌ها چیزی مثل ملزومات مد و زیبایی بودند. تنها اعضای ثروتمند طبقهاشراف‌زاده ‌ژاپن می‌توانستند سگ نگهداری کنند و نمادی از جایگاه بالای آن‌ها بود.3. شما می‌توانید از موزه‌ای بازدید کنید که به طور کامل به این نژاد اختصاص یافته است! این موزه که در شهر اوداته در ژاپن واقع شده است، اطلاعات کامل در مورد آکیتا و مصنوعات آن، از جمله داستان هاچیکو، را در خود جای داده است. راستی گفتیم که پیشوازان رسمی مهمان‌ها در این موزه، توله سگ‌های آکیتا هستند؟ خیلی بانمک است!
فروش توله‌های آکیتا
توله آکیتا یک گلوله پشمالوی بامزه است! اگر به دنبال توله‌های فروشی آکیتا هستید، دنبال پرورش‌دهنده‌هایی باشید که شهرت خوبی در این زمینه در منطقه محل سکونتتان دارند.حتماً باید پرورش‌دهنده‌ای را پیدا کنید که به شما اطمینان دهد توله جدید باارزشتان سالم و سلامت است. یک پرورش دهنده خوب خوشحال خواهد شد که اطلاعات کاملی در مورد توله‌ها به شما بدهد و حتی محل پرورش توله‌ها را به شما نشان دهد. بهترین جا وبسایت چارپا میتواند باشد. در چارپا میتوانید تمام پرورش دهندگان را پیدا کنید به آنها سر بزنید و سگ مناسب خود را انتخاب کنید.به یاد داشته باشید که اگر تصمیم ندارید که بچه آکیتاهای کوچک دور و برتان بدوند، حتماً سگتان را در سن مناسب عقیم کنید.
توله آکیتا
قیمت توله آکیتا چقدر است؟
توله‌های آکیتا بین 750 تا 3000 دلار قیمت دارند در دنیا. اگر پرورش‌دهنده‌ای سعی دارد که توله آکیتای خود را با قیمت 500 دلار به شما بفروشد، راهتان را کج کنید و بروید! در ایران این سگ ها از خط و خون و مولدین خوب از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان می توانند قیمت داشته باشند.

پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید...
آیا برای قبول سرپرستی سگ آماده هستید؟

دیدگاهتان را بنویسید